FAQ
FAQ
Finnes det et vanlig bestillingsskjema / ordreseddel?
Nei, på internet har vi forenklet det ytterligere. I nettbutikken kan du klikke "kjøp"-knappen på de varene du vil kjøpe og artiklene legges da direkte i handlekurven. Du kan velge antall gjennom enten å klikke gjentatte ganger på "kjøp"-knappen, eller du kan justere antallet i "handlekurven" senere. Beskrivelse, antall og pris vises i handlekurven.
Hvordan sender jeg min bestilling?
Etter at du har fylt varekurven med varer, klikk på "til kassen". Her legger du inn dine kundedata og bekrefter til slutt med "godkjenn ordren". Du får da en ordrebekreftelse umiddelbart på e-mail.
Hvorfor godkjenner ikke HP-skriveren Inkmanns patroner lengre?
Skriverprodusenten HP slipper av og til oppdateringer til skriverens faste programvare (firmware). Dersom disse installeres kan det føre til at alternative blekkpatroner og tonerkassetter slutter å fungere. Med det regnes blekk og toner av Inkmann sine egne merker.
For å få patronene og tonerkassettene til å fungere igjen må den gamle programvaren installeres på nytt. Dette kalles å nedgradere skriveren. Dette betyr enkelt og greit at du hjelper skriveren med å gå tilbake til programvaren som ble brukt før oppgraderingen.
Gjør slik:
For å kunne installere den gamle programvaren på nytt, må du først laste den ned. Velg riktig lenke her:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn / M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Før du installerer den gamle programvaren, må skriveren konfigureres for å tillate nedgradering. Dette gjør du i skrivermenyen/innstillinger via kontrollpanelet (knapper og display) på selve skriveren. Husk at de forskjellige menyalternativene i skriveren kan variere litt fra modell til modell. Noen modeller har ingen menyer i det hele tatt, og da kan du hoppe over dette trinnet. Ellers kan det for eksempel se slik ut:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
Når du har satt skriveren til å tillate nedgradering, kan du installere programvaren. Etter at programvaren er installert, anbefaler vi at du stiller inn skriveren slik at den ikke oppdateres automatisk igjen ettersom problemene da vil komme tilbake. Slik kan skrivermenyene se ut når du velger å ikke ha automatiske oppdateringer:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Dersom du til tross for disse tipsene ikke får patronen eller tonerkassetten til å fungere, er du velkommen til å kontakte oss. Fortell oss da gjerne hvilken skrivermodell du har, så blir det lettere for oss å hjelpe deg!
Hvordan velger jeg riktig blekkpatron?
Det er veldig enkelt å finne ut hvilken blekkpatron / toner som går til din skriver. Bare velg skrivermerket ditt på venstre siden i menyen, deretter klikker du på skrivermodellen din i oversikten. Da får du listet opp produktene som finnes til din skriver. Klikk på de produktene du vil kjøpe, og disse legges automatisk i handlekurven.
Kan jeg bestille varer via e-post eller telefon?
Nei, for at vi skal kunne tilby høykvalitets forbruksvarer til så lave og attraktive priser som mulig, samt ha en effektiv kundeservice, har vi automatisert store deler av virksomheten. Hele kjeden fra kunderegistrering til utsending skjer automatisk. Derfor må du gå via vår netthandel for å handle. Men send gjerne spørsmål til vår kundeservice.
Trenger jeg å være innlogget for å handle?
Nei, du trenger ikke være innlogget for å handle hos Inkmann. Dette er frivillig, men du må da selvfølgelig legge inn nye kundedata som navn, adresse osv dersom du ikke er innlogget. Er du innlogget ligger dette inne automatisk når du kommer til kassen.
Jeg har glemt passord, hva gjør jeg?
Klikk på "glemt passord" under innloggingsfelt på forsiden. Du kan da legge inn mailadressen vi har registrert på deg, og du får da tilsendt passordet ditt. NB! Du behøver ikke være innlogget for å handle. Dette er frivillig.
Hvordan forholder jeg meg ved reklamasjon?
Ved eventuell reklamasjon er det viktig at du sender e-post til vår kundeservice så snart som mulig. Oppgi kundenummer og ordrenummer samt en detaljert beskrivelse av feilen. Du mottar da en e-post fra kundeservice om hvordan du skal forholde deg videre.
Hvordan kontakter jeg dere?
For at vi skal kunne selge forbruksvarer så billig som mulig, har vi valgt å kun ha kundeservice via e-post. Dette er en kostnadseffektiv måte, og vår organisasjon arbeider kontinuerlig med å besvare all innkommende e-post. Ved spørsmål angående nettbutikken eller våre produkter, kan du kontakte oss på kontaktskjemaet eller sende e-post direkte til kundesenter@inkmann.no. Angi alltid ditt kundenummer og skrivermodell for raskere behandling.
Gjelder garantien på skriveren ved bruk av remanufactured blekkpatron/toner?
Ja, det gjør den. Garantien er den samme om du bruker original eller remanufactured blekkpatron/toner. Europeiske konkurransemyndigheter har bestemt at skrivergarantien skal være den samme om du bruker miljøpatron (remanufactured) eller originalpatron.
Sender dere varene fra Norge?
Nei, vi sender alle varer fra vårt lager i Sverige, men det vil ikke komme noen overraskende toll eller moms i tillegg.
Jeg får ikke handlet i deres nettbutikk. Hva gjør jeg?
Det kan være flere grunner til dette. Det første du bør sjekke er om man har aktivert "cookies" (informasjonskapsler) i web-leseren din. "Cookies" er en tekstfil som oppbevares på datamaskinens harddisk. Informasjonen som lagres er anonym, og inneholder hverken navn, personopplysninger eller e-postadresser. Cookies må være aktivert for at du skal kunne handle hos Inkmann og de fleste andre nettbutikker. Det kan også være innstillinger i brannmuren din eller proxy-innstillinger som er feil. Les mer om disse innstillingene nedenfor.
Hvordan aktivere cookies?
Hvordan man aktiverer cookies er avhengig av hvilken web-leser du bruker. Det mest vanlige er at du velger "tillat informasjonskapsler/cookies" eller "aktiver cookies". For mer informasjon må du gå inn i "hjelp" på din nettleser.
Internet Explorer: Klikk først på "verktøy", og velg der "alternativer". Velg "sikkerhet" og still inn sikkerhetsnivå til "medium" eller klikk på "rediger" og skriv www.inkmann.no i rubrikken "adresse til web-område". Velg "tillat", så vises adressen nederst. Klikk til slutt "ok".
Netscape: Klikk først på "rediger", deretter på "innstillinger" og velg der "avansert". Kryss av for "aksepter alle cookies".
Hvordan setter jeg mine proxy-innstillinger?
Ved bruk av proxy-server, skal samme proxy-innstillinger brukes til både http og secure (https). Mer informasjon om hvordan man endrer proxy-innstillingene i din web-leser finner du i hjelp-funksjonen i din web-leser.
Internett Explorer: Velg "verktøy" og velg "alternativer for internett". Velg så "tilkoblinger", klikk på "LAN-innstillinger" og så "avansert". Sjekk at det er krysset av for "bruk samme proxy for alle protokoller".
Netscape: Gå først inn på "rediger" og velg "innstillinger", deretter "avansert" og så "proxy". Klikk så på "vis" ved siden av "manuell proxy". Her skal samme adresse være oppgitt både for "http" og "secure".
Hvordan deaktivere proxy-innstillinger?
Du går inn i web-leserens innstillinger for å deaktivere proxy-innstillinger. Hvordan du gjør dette avhenger av hvilken web-leser du benytter. Gå inn i "hjelp" i web-leseren for å finne ut hvordan.
Internet Explorer: Velg "verktøy", og "alternativer for internett". Velg så "tilkoblinger" og "LAN-innstillinger. Sjekk at det IKKE er krysset av for "bruk en proxy-server til lokalnettet".
Netscape: Velg "rediger", og "innstillinger / preferanser". Velg så "avansert" og "proxy". Velg "koble direkte til internett".
Hvordan kan dere ha så lave priser?
Vi strever hele tiden etter å holde våre kostnader nede, og dermed også våre priser. Dessuten handler vi direkte fra produsent, det vil si ingen fordyrende mellomledd. Og til slutt, men ikke minst, vi handler stort og kan dermed presse prisene til et minimum. Alt dette kommer til slutt deg som forbruker til gode. Veldig gode grunner for at du skal handle ditt utskriftsmateriell hos Inkmann.
Hva er GDPR?
GDPR (General Data Protection Regulation) er EUs generelle personvernforordning. Formålet med forordningen er å styrke vernet for privatpersoner ved behandling av personopplysninger innen EU. Den ble antatt 27.4.2016 og begynner å gjelde 25.5.2018.
Forordningen har nr. 2016/679. I Sverige erstatter GDPR den tidligere personopplysningsloven.
Hva innebærer GDPR for deg?
Hvordan håndterer dere retten til informasjon om mine personopplysninger?
Du har rett til å få informasjon fra oss om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine. Vi informerer deg om dette i forbindelse med at du gjennomfører et kjøp hos oss via våre kjøpsvilkår og vår personvernerklæring som du da har tilgang til. Informasjon om vår behandling av personopplysningene dine er dessuten alltid tilgjengelig på vår hjemmeside.
Hvordan håndterer dere retten til tilføyelse i eller korrigering av mine personopplysninger?
Du har alltid rett til å korrigere feilaktige opplysninger og dessuten legge til manglet informasjon om den er relevant i forbindelse med vår håndtering av personopplysningene dine. Du kan selv endre visse av dine opplysninger ved å logge inn på Mine sider på vår hjemmeside.
Du kan også be om endring av opplysningene ved å ta kontakt med vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com.
Hvordan håndterer dere om jeg motsetter meg profilering ved hjelp av mine personopplysninger?
Vi kan komme til å utføre visse analyser basert på dine kundeopplysninger som for eksempel tar sikte på å plassere deg i en type kundekategori eller kundesegment (eksempelvis «kunde som kjøper tonerprodukter»). Den typen analyser gjør vi for å kunne gi deg en personlig tilpasset opplevelse når du besøker vår hjemmeside og relevante tilbud i forskjellige markedsføringskanaler.
Du kan alltid kreve at vi ikke bruker personopplysningene dine til denne typen profilering. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi utfører denne anmodningen på oppdrag fra deg. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvordan håndterer dere retten til anonymisering av mine personopplysninger?
Du har rett til å få personopplysningene dine anonymisert i våre systemer. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi utfører denne anmodningen på oppdrag fra deg. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Når du krever anonymisering av personopplysninger, sletter vi de personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ. Sletting skjer under forutsetning av at det ikke er noe økonomisk eller juridisk mellomværende mellom deg som kunde og iPiccolo, f.eks. ubetalte fakturaer, at det ikke foreligger noen rettslig forpliktelse for iPiccolo til å behandle opplysningene eller noen annen lovpålagt grunn til behandlingen.
Hvordan håndterer dere min rett til registerutdrag?
Du har rett til å få ut et registerutdrag over personopplysningene dine én gang per år uten kostnad. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi gir ut registerutdraget til deg og ikke til noen annen. Kontakt vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Registerutdraget inneholder informasjon om hvilke personopplysninger vi håndterer, hvor disse opplysningene kommer fra, hva som er formålet med behandlingen, og til hvilke mottakere eller kategorier av mottakere som opplysningene kan gis ut til. Vi sender registerutdraget via e-post til din e-postadresse.
Hvor henvender jeg meg hvis jeg har spørsmål om GDPR eller håndteringen av mine personopplysninger?
Du er velkommen til å ta kontakt med vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com hvis du har spørsmål som gjelder personopplysningene dine.